جمعه 14 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

⚡ جنگل فندقلو کجاست؟ | راهنمای سفر (1402) + عکس

⚡ جنگل فندقلو کجاست؟ | راهنمای سفر (1402) + عکس

⚡ جنگل فندقلو کجاست؟ | راهنمای سفر (1402) + عکس


نویسنده: زهرا آذرنیوش
31 تیر 1395

نزدیک ترین اقامتگاه ها و ویلا ها به ⚡ جنگل فندقلو کجاست؟ | راهنمای سفر (1402) + عکس جهت اجاره و رزرو



  • هرآنچه باید درباره جنگل فندقلو اردبیل بدانید :

جنگل‌ فندقلو اردبیل یکی از تماشایی‌ترین جاذبه‌های استان اردبیل است که طبیعت‌گردان از آن استفاده می‌کنند. درختان سرسبز و سر به فلک کشیده، جنگل بکر و دست‌نخورده، دشتی پر از گل‌های بابونه، تابلویی رویایی است که در سفر به جنگل فندقلو جلوی چشمهایتان نمایان می‌شود. سفر به جنگل فندقلو و بازدید از این تکه از بهشت، روح و جان هر بیننده‌ای را جلا می‌دهد.

 

جنگل فندقلو

جنگل فندقلو

  • جنگل فندقلو کجاست؟

آدرس : اردبیل، جنوب نمین

جنگل فندقلو از جاهای دیدنی اردبیل در جنوب شهر نمین است. محدوده این جنگل از شرق خانقاه علیا در مسیر جاده بین شهری نمین-آستارا آغاز و به شرق روستای حور ختم می‌شود. فاصله اردبیل تا جنگل فندقلو حدود ۳۹ کیلومتر (50 دقیقه) و تا آستارا ۶۷ کیلومتر (80 دقیقه) است. 
جنگل فندقلو اردبیل نه تنها یکی از جنگل‌های شمال ایران، بلکه از زیباترین جنگل‌های کل کشور به شمار می‌رود. موقعیت بسیار خوب این جنگل بین دو شهر اردبیل و آستارا، آن را به بهترین مقصد برای طبیعت‌گردان تبدیل کرده است. 

جنگل فندقلو

جنگل زیبای فندقلو

  • مسیر دسترسی به جنگل فندقلو :

مسیر دسترسی به جنگل فندقلو اردبیل، از چندین جهت امکان‌پذیر است. یکی از این مسیرها از راه اردبیل، دیگری از طریق گردنه حیران و راه سوم نیز مسیری پیاده‌روی است که بیشتر طبیعت‌گردان و کوهنوردان از آن استفاده می‌کنند. 

 از اردبیل بروید :

سه‌راهی که از جاده اردبیل به آستارا می‌رود، به شهر نمین نزدیک است. پیش از رسیدن به نمین، یک جاده فرعی وجود دارد که به روستای دودران وارد می‌شود؛ ادامه این جاده به خانقاه سفلی و سپس به روستای آرپاتپه می‌رسد. در روستای آرپاتپه چهاراهی قرار دارد که باید از آن به سمت چپ بپیچید، بعد از آن با طی چهار کیلومتر، به پارک و جنگل فندقلو می‌رسید.

مسیر دسترسی از اردبیل به جنگل فندقلو

مسیر دسترسی از اردبیل به جنگل فندقلو

جاده گردنه حیران :

با حرکت از آستارا به سمت اردبیل، ۲۰۰ متری تونل حیران، یک جاده فرعی وجود دارد که باید به آن وارد شوید. این جاده فرعی از بالای تونل می‌گذرد. با طی حدود یک کیلومتر، یک دوراهی پیش چشمانتان نمایان می‌شود؛ جاده سمت راست به جاده اردبیل و جاده سمت چپ نیز به ایستگاه بالایی تله‌کابین، رستوران حیران و سپس جنگل فندقلو می‌رسد. 

مسیر دسترسی از آستارا به جنگل فندقلو

مسیر دسترسی از آستارا به جنگل فندقلو

مسیر کوهستان :

جنگل فندقلو اردبیل در یک موقعیت کوهستانی قرار دارد. این موقعیت سبب شده است که مسیرهای راه‌پیمایی بسیاری برای آن در نظر گرفته شوند. بین این مسیرها، مسیر آبشار لاتون و مسیر دریاچه سوها بهترین مسیرهای دسترسی به جنگل فندقلو هستند. عبور از هر دو مسیر شما را در میان راه به «آبگرم مشه‌سویی» می‌رساند.

مسیر دسترسی از آبشار لاتون به جنگل فندقلو

مسیر دسترسی از آبشار لاتون به جنگل فندقلو

  • درباره جنگل فندقلو :

جنگل فندقلو اردبیل را در زبان محلی اردبیل «مشه» هم می‌گویند. سابقه جنگل فندقلو به میلیون‌ها سال پیش می‌رسد. این جنگل‌های زیبا را جزئی از جنگل‌های هیرکانی می‌دانند. این جنگل رویایی حدود ۱۶۰۰۰ هکتار مساحت دارد. پوشش گیاهی جنگل و زیست جانوری آن، تنوع ویژه‌ای دارند. 
نام‌گذاری این جنگل تماشایی به فندقلو به علت وجود درختان فندق است. بخش اعظم این پوشش گیاهی را درختان فندقلو تشکیل می‌دهند.

درخت فندق در جنگل فندقلو

درخت فندق در جنگل فندقلو

علاوه بر فندق، ۱۹ گونه گیاهی دیگر در این جنگل‌ها دیده می‌شود. درختان فندق، بلوط، ممرز، راش، ازگیل، سیب وحشی، بادام و انجیر مهم‌ترین پوشش گیاهی هستند که در این جنگل‌ها روییده‌اند. زیست جانوری جنگل از دیگر ویژگی‌های تماشایی آن است که طبیعت‌گردان را غرق در لذت و حیرت می‌کند. خرس قهوه‌ای و سمور از مهم‌ترین حیواناتی هستند که لابلای درختان زندگی می‌کنند. پرندگانی چون عقاب و کبک نیز مشاهده می‌شود. 

گونه های جانوری جنگل فندقلو

گونه های جانوری در جنگل فندقلو

  • آب و هوای جنگل فندقلو :

آب و هوای جنگل فندقلو خنک و مطبوع است. این جنگل در واقع دو نوع آب و هوا دارد؛ زیرا این منطقه، محل رویارویی هوای خشک و سرد اردبیل با هوای گرم و مرطوب گیلان است. هوای جنگل فندقلو اردبیل در اکثر روزهای سال مه‌آلود است. این شرایط حتی در گرم‌ترین روزهای تابستان نیز مشاهده می‌شود. جریان ابرها در ارتفاع پایین قرار می‌گیرند و به علت قرارگیری منطقه در ارتفاع، آب و هوای آن خنک است. 

 زمستان جنگل فندقلو

زمستان جنگل فندقلو

  • بهترین زمان سفر به جنگل فندقلو :

جنگل فندقلو به علت قرارگیری در ارتفاعات، تابستانی معتدل، خنک و زمستانی سرد دارد. این جنگل زیبا بهترین مکان برای فرار از گرمای تابستان است. بهترین زمان سفر به جنگل‌ فندقلو اردبیل فصل بهار و فصل پاییز است. در فصل بهار سرسبزی طبیعت، زیبایی جنگل را دوچندان می‌کند و در فصل پاییز نیز تابلوی هزاررنگ طبیعت و درختان جنگل، صحنه‌ای جذاب و رویایی را پیش چشم طبیعت‌گردان به نمایش می‌گذارد. 
روزهای پایانی بهار جشنواره گل‌های بابونه در جنگل فندقلو برگزار می‌شود. طبیعت‌گردان بیشماری از داخل ایران و خارج از آن برای تماشای این جشنواره زیبا راهی این طبیعت جذاب می‌شوند.

پاییز فندقلو

پاییز جنگل فندقلو

  • جاذبه‌های دیدنی جنگل فندقلو :

جنگل فندقلو جاذبه‌های طبیعی زیبایی دارد که گردشگران از تماشای آنها لذت می‌برند. این دیدنی‌های تماشایی و جذاب عبارتند از: 

دشت گل‌های بابونه :

دشت‌های فندقلو در فصل بهار از گل‌های زیبا و خوشبو پوشیده شده‌اند و تصاویری دلنشین و رویایی را به نمایش می‌گذارند. جنگل فندقلو هر سال در روزهای پایانی فصل بهار سفیدپوش می‌شود. طبیعت‌گردان بسیاری برای تماشای زیبایی‌های این دشت در فصل بهار به این منطقه سفر می‌کنند. 

دشت گل های بابونه جنگل فندقلو

دشت گل های بابونه

گل‌های بابونه تنها گل‌هایی نیستند که در این جنگل زیبا می‌رویند. گل‌های نسترن، سوسن، خاس، بنفشه و پامچال دیگر گل‌هایی هستند که در این منطقه مشاهده می‌شوند. زیبایی چشم‌نواز این گل‌های زیبا برای طبیعت‌گردان جذاب و تماشایی است. 

دشت گل های بابونه جنگل فندقلو

دشت گل های بابونه

 تله‌کابین فندقلو :

تله‌کابین جنگل فندقلو از تفریحات مهیجی است که گردشگران در سفر به جنگل فندقلو از آن بهره می‌برند. این تله‌کابین زیبا استانداردهای بالایی دارد و طول مسیر آن ۱۷۵۲ متر و ۳۰ کابین معمولی است. این تله‌کابین دارای امکانات وی آی پی نیز هست و گردشگران با استفاده از آن، برفراز جنگل حرکت می‌کنند و چشم‌انداز تماشایی آن را از بالا می‌نگرند و لذت می‌برند. 

تله کابین جنگل فندقلو

تله کابین فندقلو

 پیست اسکی روی چمن فندقلو :

پیست اسکی روی چمن فندقلو از دیگر دیدنی‌های این منطقه است که برای تفریح از آن استفاده می‌شود. این منطقه محبوب طبیعت‌گردانی است که به اسکی روی چمن مسلط هستند. پیست اسکی روی چمن فندقلو حدود ۱۷۰۰ متر از سطح دریا بالاتر است و استاندارد‌های خاصی دارد. این منطقه در فصل بهار و تابستان بیشترین استفاده را دارد. زیپ‌لاین، سوتمه و کارتینگ از دیگر امکانات تفریحی این جنگل زیبا هستند. 

 پیست اسکی جنگل فندقلو

پیست اسکی جنگل فندقلو

گونه های جانوری جنگل فندقلو :

در جنگل فندقلو اردبیل که همچون بهشتی زیبا خودنمایی می‌کند، گوزن‌هایی وجود دارند که از گونه‌های وحشی این منطقه هستند. این جنگل در گذشته ۱۲ راس گوزن وحشی یا مارال داشت که اکنون تعداد آنها به ۳۰ راس رسیده است. 
این گوزن‌های زیبا در یک محوطه حفاظت شده قرار دارند. در سفر به جنگل فندقلو می‌توانید هریک از این مارال‌ها را از پشت حصار ببینید. تماشای مارال‌ها در منطقه حفاظت شده جنگل فندقلو، یکی از جذاب‌ترین تفریحات مورد علاقه گردشگران است. روباه، مار، گرگ، عقاب و قرقاول از دیگر نمونه‌های جانوری این جنگل رویایی هستند. 

گونه های جانوری جنگل فندقلو

گونه های جانوری در جنگل های فندقلو

دریاچه سوها :

دریاچه سوها از جاهای دیدنی جنگل فندقلو اردبیل است. این دریاچه بکر یکی از بهترین جاها برای تفریح و پیک‌نیک است. کسانی که به ورزش‌های آبی علاقه دارند، از این منطقه برای تفریح استفاده می‌کنند. این منطقه یکی از بهترین جاها برای استراحت و عکاسی است. تماشای آبی آب دریاچه، زیبایی‌های اطراف آن و طبیعت سرسبز و رویایی اطراف دریاچه، هر طبیعت‌گردی را غرق لذت و حیرت می‌کند. 

دریاچه سوها


آب دریاچه سوها راکد است و نمی‌توان از آن برای شنا استفاده کرد. راکد بودن آب دریاچه آن را برای ماهی‌گیری و قایق‌رانی مناسب کرده است. این دریاچه زیبا محل زیست ماهی قزل‌آلای رنگین کمانی است. در فصل‌های تخم‌ریزی ماهی‌ها، ماهی‌گیری در آن ممنوع می‌شود؛ زیرا این دریاچه زیر نظر اداره محیط زیست اردبیل قرار دارد. 
اسب‌های وحشی زیبایی در اطراف دریاچه زندگی می‌کنند که در فصل بهار، زیبایی توصیف‌ناشدنی به طبیعت منطقه می‌دهند.

دریاچه سوها

دریاچه سوها

آبگرم مشه سویی :

چشمه آب گرم مشه‌سویی در بین درختان جنگل قرار دارد. فضای اطراف این دریاچه مه‌آلود است و فضایی رویایی را برای گردشگران ایجاد می‌کند. این آب گرم، 8 کیلومتر (15 دقیقه) با جنگل فندقلو فاصله دارد و ارتفاع آن ۶۳۰ متر است. خواص درمانی آب گرم مشه‌سویی گردشگران بسیاری را جذب این منطقه می‌کند. 
آب این دریاچه برای پادرد، کمردرد و دیگر دردهای جسمی استفاده می‌شود. مسیر دسترسی به آن، یک پیاده‌روی جذاب را برای گردشگران رقم می‌زند که برای آنها بسیار خاطره‌انگیز خواهد بود.

آبگرم مشه سویی

آبگرم مشه سویی

گردنه حیران :

اگر از مسیر جاده گردنه حیران به جنگل فندقلو اردبیل رفتید، این جاده یکی از زیبایی‌های شمال ایران است که از تماشای آن لذت خواهید برد. نسیم خنک، طبیعت مه‌آلود، جنگل‌های سرسبز، درختان خوش قامت و صدای پرندگان، زیبایی‌های این منطقه رویایی را دوچندان می‌کنند. 
در جاده گردنه حیران، یک طرف دره‌ای عمیق و رویایی خودنمایی می‌کند و سمت دیگر، جنگلی زیبا و سرسبز قرار دارد. رود ارس نیز از درون دره عبور می‌کند که چشم‌اندازی جذاب و تماشایی را به نمایش می‌گذارد. این جاده از جاده چالوس زیباتر است؛ زیرا همواره با مه‌ای غلیظ پوشانده شده است. 

گردنه حیران

گردنه حیران

وجود مه، رانندگی در این جاده را برای گردشگران سخت و خطرناک می‌کند؛ پس باید با احتیاط رانندگی کنید. تماشای حیوانات اهلی و فروش محصولات کشاورزی در اطراف جاده برای سرگرمی گردشگران بسیار جذاب است.
گردنه حیران در همه فصل‌ها زیباست؛ اما زیبایی آن در پاییز صحنه‌ای رویایی را روبروی گردشگران به نمایش می‌گذارد؛ تماشای طبیعت هزاررنگ آن، حس آرامش‌بخشی به گردشگران می‌دهد.

گردنه حیران

گردنه حیران

تفریحات جنگل فندقلو :

تفریحات جنگل فندقلو اردبیل را می‌توانید در جاذبه‌های دیدنی آن تجربه کنید و لذت ببرید. پیست روی چمن این جنگل، یکی از هیجان‌انگیزترین تفریحات آن است. استفاده از تله‌کابین فندقلو، برای کسانی که از ارتفاع نمی‌ترسند، تجربه‌ای رویایی و هیجان‌انگیز است. این خط تله‌کابین از استانداردترین تله‌کابین‌های کشور محسوب می‌شود. 

 جنگل فندقلو

تله کابین جنگل فندقلو

  • در جنگل فندقلو اردبیل چی بخوریم؟

صرف غذا در جنگل‌ فندقلو اردبیل، از جذاب‌ترین تفریحات شکم‌گردی است. صرف غذای دستپخت خودتان برای نهار در طبیعت جنگل، یکی از بهترین گزینه‌ها برای شکم‌گردی و لذت بردن از پیک‌نیک در جنگل فندقلو است. لذت نوشیدن چای آتشی در دل جنگل، تجربه‌ای است که طبیعت‌گردان از آن لذت می‌برند. 
اگر به صرف غذا در رستوران علاقه دارید، سفره‌خانه و غذاخوری کبیرخواه در جاده فندقلو، گزینه‌ پیش روی شماست. در این رستوران کباب گوشت گوسفند و کوبیده به همراه مخلفات برای شما سرو می‌شود. 
رستوران‌های اردبیل دیگر گزینه‌ای هستند که می‌توانید غذا‌های محلی اردبیل را در آنجا تست کنید و لذت ببرید.

غذای اقامتگاه بوم گردی آرامان

غذای محلی دراقامتگاه بوم گردی

  • سوغات جنگل فندقلو :

مردم محلی روستاهای اطراف جنگل فندقلو به تولید صنایع دستی از قبیل گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و ورنی‌بافی مشغول هستند. آنها محصولات خود را در جشنواره محلی که در پایان بهار برگزار می‌شود به گردشگران ارائه می‌کنند؛ اگر به دنبال خرید سوغات از این منطقه هستید، عسل و صنایع دستی که زنان تولید می‌کنند، جزو سوغات این مکان دیدنی محسوب می‌شوند.

جاجیم بافی

جاجیم بافی

  • اقامت در جنگل فندقلو اردبیل :

هنگام گشت و گذار و بازدید از جنگل‌ فندقلو اردبیل،  نگران اقامت خود نباشید. کلبه‌های جنگلی، اقامتگاه‌های بوم گردی، خانه‌های محلی و سنتی روستای نمین جاهایی هستند که می‌توانید در آن اقامت کیند و از سفر خود لذت ببرید. 
اجاره کلبه در جنگل فندقلو، اولین گزینه‌ای است که گردشگران به آن فکر می‌کنند. سوئیت‌ها و آلاچیق‌های زیبا و رویایی در جنگل فندقلو برای اقامت گردشگران وجود دارد. این سوئیت‌ها به سرویس بهداشتی، سوپرمارکت و پارکینگ مجهز هستند. 

اقامتگاه بم گردی آرامان

اقامتگاه بوم گردی

اگر به دنبال اقامتگاه در جنگل فندقلو هستید، اقامنگاه بوم‌گردی آرامان نمین یکی از بهترین مکان‌ها برای اقامت است این اقامتگاه ظرفیت اقامت و پذیرایی از ۴۰ نفر را دارد.  فضای این اقامتگاه بسیار جذاب است. صرف صبحانه محلی در آلاچیق حیاط اقامتگاه و تماشای چشم‌انداز رویایی آن، لحظات خاطره‌انگیزی را برای گردشگران رقم می‌زند. 
اگر اقامت در ویلا را دوست دارید، ویلاهای نزدیک به جنگل فندقلو نیاز شما به اقامت را رفع می‌کنند. با اجاره ویلا در  جنگل فندقلو، از سفر خود لذت ببرید. 
برخی طبیعت‌گردان اقامت در کمپینگ را دوست دارند. اگر جزو این گروه هستید، چادر خود را در دل جنگل‌های فندقلو برپا کنید و از اقامت در دل طبیعت لذت ببرید. علاقه‌مندان به اقامت در هتل هم می‌توانند از هتل‌های نمین برای اقامت استفاده کنند. 

هتل بوتیک ایده آل

هتل بوتیک ایده آل

اگر عاشق کمپینگ هستید، می‌توانید در سوئیت و آلاچیق‌های جنگل چادر بزنید و بساط خود را پهن کنید؛ اما اگر هیچ‌یک از این گزینه‌ها را برای اقامتگاه در جنگل فندقلو دوست ندارید، به هتل‌های شهرستان نمین در نزدیکی جنگل بروید؛ در هتل‌های نمین، هرگونه امکانات رفاهی برای مسافران فراهم است.

کمپینگ در جنگل

کمپینگ در جنگل

سفر به جنگل فندقلو اردبیل جزو سفرهایی است که خاطرات آن در ذهن ماندگار می‌شود. تماشای طبیعت رویایی این منطقه، هر طبیعت‌گردی را غرق حیرت می‌کند. به خاطر داشته باشید که برای گشت و گذار در جنگل فندقلو، حتما تجهیزات مربوط به کوهنوردی و جنگل‌نوردی را همراه خود ببرید.

 


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مجله ایران بوم گردی اردبیل

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ